به گزارش سایت ضدگلوله و به نقل از بولتن نیوز، مستند مسابقه ضد گلوله، برنامه‌ای تلویزیونی است که کار ساخت آن را خانه مستند انقلاب اسلامی و سازمان رسانه‌ای اوج بر عهده گرفته است؛ برنامه‌ای که قرار است تداعی‌کننده مسابقه فرمانده باشد که مخاطبانش آن را با چهره سردار شهید حاج محمد ناظرى فرمانده نیروهاى ویژه دریایى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى می‌شناسند. در پشت صحنه لوکیشن ضد گلوله با حسین افشار، تهیه‌کننده این برنامه و مدیر خانه مستند درباره فعالیت‌های این مرکز گفت‌وگویی انجام داده ایم که پیش روی شماست.

ظاهراً ضد گلوله قرار است تداعی‌کننده مسابقه فرمانده باشد؟

واقعیت این است که تیم طراح و سازنده و حتی خود من خیلی دوست نداریم فرمانده و ضد گلوله با هم مقایسه شوند، چون این دو کار کاملاً با هم متفاوت هستند. در فرمانده ۱۰ فصل کار در طول دو سال تولیدشد که با سناریوهایی کاملاً متفاوت بود، اما ضدگلوله قرار است به گونه‌ای برگزار شود که در سیزده فصل شرکت‌کنندگان به شکل لیگی در آن شرکت کنند و از مراحل مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی تشکیل می‌شود.

در این مستند – مسابقه روی ویژگی‌ها و توانمندی‌های تیمی شرکت‌کنندگان تمرکز می‌شود و مردم هم می‌توانند پس از دیدن مسابقه، روی رفتارهای گروهی و اجتماعی خود تأمل داشته باشند. همچنین این مسئله اهمیت دارد که کجا باید از هوش خود استفاده کنند و در چه موقعیتی صبر داشته باشند و چه زمانی شجاعت به خرج دهند و به این ترتیب رفتارهای فردی و اجتماعی لازم را بیاموزند.

هر فصل مسابقه چند قسمت است؟

هر فصل مسابقه ضد گلوله، پنج قسمت است که مجموعا ۶۵ قسمت می‌شود و قرار است از شبکه مستند و شبکه نسیم پخش شود. ضدگلوله حدود ۷۰ نفر عوامل تولید دارد. این کار کمی شلوغ است چون قالب آن واقع‌نماست و باید همان اتفاق در لحظه را ضبط و تصویربرداری کرد. این مسابقه دو کارگردان دارد که دستیاران متعددی دارند و آنها باید در لحظه در چند جا حضور داشته باشند و تصمیم‌گیری کنند.

ضبط برنامه در این فصل گرم سخت نیست؟

چون قصد داریم کار را به پخش برسانیم باید کار کنیم. ما دو فصل پنج قسمتی را زمستان سال گذشته ضبط کردیم. چهار فصل در تابستان، چهار فصل هم در پاییز و سه قسمت نهایی را در زمستان ضبط می‌کنیم. این روند تولید در تابستان اگرچه برای عوامل بسیار سخت است اما منجر به تنوع فصلی در کار می‌شود.

ضدگلوله

الان در چه مرحله‌ای از کار هستید؟

یکی از تفاوت‌های اصلی ضد گلوله با فرمانده این است که ما در ضد گلوله، سناریوی ثابت داریم، به این معنی که این شرکت‌کننده‌ها هستند که تغییر می‌کنند، در مسابقه فرمانده، سناریو در هر فصل تغییر می‌کرد اما در ضدگلوله سناریو و لوکیشن ثابت است. الان در حال تولید و ضبط سری ۵ کار هستیم، تدوین دو سری از کار پایان یافته و برنامه‌ریزی کردیم تا ان‌شاءالله از ماه آینده برای پخش آماده باشد. اگر دو، سه فصل در تولید جلو بیفتیم در ادامه کار را به گونه‌ای جلو می‌بریم که ان‌شاءالله تا عید نوروز و در این ایام فصل نهایی را به روی آنتن ببریم.

هزینه تولید این برنامه چقدر است؟

هزینه‌های تولید این مستند ـ مسابقه نسبت به سایر برنامه‌های تلویزیونی بسیار کاهش یافته است. نیروی زمینی سپاه از این برنامه حمایت صددرصدی کرده است و بابت امکاناتی که در اختیار ما قرار می‌دهد، هزینه‌ای دریافت نمی‌کند. بخشی از هزینه‌ها را نیز سازمان اوج تأمین می‌کند اما ویژگی اصلی «ضدگلوله» این است که در مقایسه با مسابقه فرمانده که تهیه‌کنندگی آن را هم من بر عهده داشتم، هزینه‌هایش بسیار کمتر و در سطح برنامه‌های تلویزیونی است.

درباره اهداف ساخت چنین برنامه‌هایی در سازمان اوج بگویید.

یکی اینکه به دنبال برنامه‌هایی هستیم که در بدو امر بتواند مخاطب را جذب کند. تیمی که الان با ما کار می‌کند تجربه پنج سال کار مستند-مسابقه را دارد اما علاوه بر جذب مخاطب، دوست داریم هیجان و شور و ماجراجویی جوان‌های این نسل را در قالب یک مستند-مسابقه عرضه کنیم.

یک ارتباطی هم بین این نسل و نسل اول انقلاب وجود دارد که نمی‌توان به شکل مستندهایی که آن دوره برای مثال در سبک روایت فتح شهید آوینی پخش می‌شد، ارائه داد. ذائقه نسل امروز مقداری تفاوت کرده و با اقتضائات تازه‌ای روبه‌رو هستیم. نسل بچه‌های امروز با همان حس و حال حماسی که دارند در عرصه‌ای دیگر با هم رقابت می‌کنند و حال و حسی را بروز می‌دهند که روحیه ایثارگری و حماسی در آن به شکلی عینی قابل مشاهده است؛ اتفاقاتی که غیرقابل پیش‌بینی است و زیبایی کار هم به همین مسئله است. این اتفاق‌ها در مستند-مسابقه ضدگلوله می‌تواند یادآور همان رشادت‌هایی باشد که در عملیات‌ واقعی در زمان جنگ زمینه بروز پیدا کرده و روایت شده است. بنابراین نسل امروز و نسل گذشته از طریق جذابیت و ذائقه‌ای که روحیه امروز مخاطب می‌طلبد می‌تواند با این برنامه ارتباط برقرار کند و ضد گلوله از این حیث که پخش هر روزی روی آنتن دارد، می‌تواند بیش از فرمانده جذب مخاطب داشته باشد و مخاطب هم ان‌شاءالله بپسندد.

سازمان اوج در سال جاری چه فعالیت‌های دیگری را پیش رو دارد؟

اوج امسال تنوع محصولات هنری زیادی دارد. از مستند و موشن گرافیک گرفته تا پوستر و فیلم و اقلام دیگر، یکی دو کار خیلی جدی که به ذهنم می‌رسد یکی همین کار آقای حاتمی‌کیا است که به نوبه خود کاری بی‌نظیر و متفاوت است و خوب است که بچه‌های روابط عمومی نشستی هم با عوامل فیلم «به وقت شام» ترتیب بدهند. سری جدید مسابقه فرمانده هم در سیستان و بلوچستان در حال تولید است.

چرا سیستان و بلوچستان؟

به دلیل اینکه ذهنیتی درباره امنیت این منطقه از کشورمان وجود دارد که امنیت آنجا را ضعیف قلمداد می‌کند و این ذهنیت اشتباه است. پیام ضبط این برنامه در سیستان و بلوچستان می‌تواند پیام صلح، آرامش و امنیت باشد. این برنامه در قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه و از سوی شخص سردار پاکپور مورد حمایت است و مورد دیگر برنامه‌ای مثل «خانه ما» است که از شبکه نسیم در حال پخش است. سریال‌ها و فیلم‌های دیگری هم در دست تهیه و تولید هستند.

درباره «به وقت شام» اگر امکان دارد توضیحات بیشتری ارائه کنید.

اگر آقای حاتمی‌کیا دوست دارند کار در سکوت پیش برود اجازه بدهیم این اتفاق بیفتد. معتقدم به‌طور قطع فیلم جذابی را از ایشان خواهیم دید.

فیلم به جشنواره می‌رسد؟

حتماً می‌رسد، به امید خدا.

سریال پایتخت ۵در چه وضعیتی قرار دارد؟

پایتخت ۵در حال حاضر در مازندران در حال ضبط است و کار تقریباً بخش‌های پایانی را از سر می‌گذراند و ان‌شاءالله به عید نوروز برای پخش می‌رسد.

در چند قسمت؟

ظاهراً در ۱۵ قسمت.

 

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام ضدگلوله و صفحه اینستاگرام ضدگلوله بپیوندید:

آیکون کانال تلگرام ضدگلوله

آیکون اینستاگرام ضدگلوله